Mark Zuckerbergs profeti om sosial deling på nett

I en artikkel i MIT Technology review fremgår det at Mark Zuckerberg har lansert en lov om sosial deling på nett som sier at mengdene informasjon vi deler på nett vil dobles hvert år. En slik tommelfingerregel kan fremstilles matematisk som en raskt stigende eksponentiell kurve.

En av de underliggende mekanismene som ligger til grunn for en slik påstand finner vi i det som kalles nettverkseffekter og nettverkseksternaliteter. Dette er beskrevet i Metcalfs lov som sier at nytten av et kommunikasjonssystem vokser proporsjonalt med andelen brukere av systemet. Det klassiske eksemplet på Metcalfs lov er telefaksmaskinen. Hvis bare èn person har telefaks, har den ingen verdi. Hvis to personer telefaks kan de sende meldinger til hverandre, og hvis en tredje person får en telefaks vil verdien av de to første stige, osv. Verdien av hver eneste telefaksmaskin vil dermed stige med antall maskiner. Rent matematisk kan dette framstilles ved formelen n(n-1).

Metcalfs lov beskriver en økonomi med økende utbytte eller increasing returns, i kontrast til tradisjonelle økonomiske modeller med diminishing returns. Forklaringen på denne forskjellen ligger i gjennomsnittkostnadene. Ved produksjon og håndtering av fysiske varer og tjenester, så vil gjennomsnittkostnadene øke dersom produksjonen økes over en viss grense. Jo mer du øker produksjonene utover kapasitetsgrensen, jo mer øker gjennomsnittkostnadene, og dermed reduseres også utbytte. For digitale tjenester som er satt opp i et nettverk kreves det derimot ikke ekstra investeringer for å håndtere flere brukere. Så lenge du har brukt tilstrekkelig med ressurser til å utvikle en digital tjeneste kan denne gjenbrukes flere ganger uten å måtte investere mer.

Facebook var i utgangspunktet skapt som nettverk for studenter, men etter hvert ble det tilgjengelig for folk flest. Den virkelig store endringen skjedde derimot når Facebook våren 2007 gikk fra å være en ren applikasjon til å bli en plattform for sosial samhandling, hvor også andre leverandører en Facebook kunne utnytte denne infrastrukturen gjennom såkalte plugginnmoduler. Ved å integrere slike dataprogrammer i nettverket til Facebook oppnår leverandørene mye større nettverkseffekter enn de hadde klart på egen hånd. En slik forretningsmodell har gjort Facebook til en attraktiv plattform for å markedsføre varer og tjenester.

Med over en milliard brukere er Facebook den største plattformen for sosial samhandling og deling på nett. Det er også denne posisjonen som gjør at de tjener penger, og det er dermed i Facebooks og Mark Zuckerbergs egeninteresse at vi som brukere fortsetter å dele, og helst mer enn det vi gjør i dag. Delingen startet for alvor med «liker» knappen, men det er fortsatt mange av oss som ikke er spesielt aktive på Facebook. Derfor har de lansert begrepet «friksjonsløs deling», som innebærer at vi deler informasjon automatisk og mer eller mindre uten at vi vet om det. En av de første tjenestene som ble implementert på denne måten var Spotify, hvor spillelister nå automatisk blir delt med andre brukere. Etter hvert er det også kommet til forskjellige apper som deler alt fra nyhetsartikler du leser, til data fra din siste løpetur.

Med et slikt bakteppe er det god grunn til å tro at Zuckerbergs lov, eller kanskje rettere sagt profeti om sosial deling på nett, blir oppfylt. I alle fall på kort sikt. For det er vel grunn til å tro at det også er her som ellers, at ingen tre vokser inn i himmelen? Så lenge antall brukere er i fortsatt sterk vekst vil nok dette stå for mye av veksten i informasjon som deles, og vi som allerede deler vil sikkert dele mer. Samtidig er det grunn til å tro at jo mer som deles, jo større behov er det for å filtrere det som blir delt. På den måten så begrenses nettverkseffektene av delingen. Det er også grunn til å hevde at brukerne i fremtiden vil bli litt mer skeptiske til ukritisk deling når de etter hvert ser konsekvensene av denne delingen. For det er unektelig sånn at jo mer vi deler, jo mer eksponerer vi oss, og etter hvert vil det kunne bli krevende å skille mellom informasjon som tilhører den private sfæren og informasjon som ligger i den digitale nettskyen.

Når Facebook nå ruller ut den nye tjenesten «Graph search» vil nok flere kunne oppleve at denne delingen gjør oss sårbare. Ifølge den britiske bloggeren Tom Scott kan denne tjenesten brukes til å få frem navnelister over «gifte mennesker som liker prostituerte» og «single kvinner som liker menn, bor i nærheten og liker å drikke seg fulle», for å nevne noe. Dette er bare et par av flere skremmende eksempler som trekkes frem, og for å reservere seg mot å havne på en slik liste krever det en økt bevissthet om hva du deler på nett.

Det er ingen tvil om at Facebook som sosial plattform gir oss uante muligheter både nå og i fremtiden. Det er kanskje heller ingen tvil om at mengden informasjon vi deler på nett vil mangedobles i årene som kommer. Om Zuckerbergs profeti vil oppfylles på lang sikt er jeg derimot mer usikker på.

Advertisements

One thought on “Mark Zuckerbergs profeti om sosial deling på nett

  1. Slik som Facebook har utviklet seg fra dagen den ble lansert og frem til idag viser at Zuckerbergs Lov eksisterer i all sin prakt, i hvertfall per dags dato. Det gjenstår å se hva fremtiden bringer. Hva mer kan vi dele, vi deler jo så og si alt som vi ønkser å dele nå? Jeg er spent på denne «Graph search», den har hvertfall fått meg til å tenke over hva jeg deler og jeg skal gå igjennom ting som jeg allerede har delt. Foreløpg kan du finne meg under søket «Mennesker som fortsatt er redd for Hufsa i Mummidalen og liker Staffordshire Bull Terrier». Jeg ser underholdningsverdien av «Graph search», men er redd for at søkefunksjonen slik den blir presentert skal brukes til å henge ut folk.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s