Er MOOC den eneste saliggjørende undervisningsmetoden innen høyere utdanning?

Professor Arne Krokan skriver i sin blogg om en professor som endrer læreprosesser og slutter på universitetet. Denne tidligere Stanford professoren er Sebastian Thrun som jeg har skrevet om tidligere i et blogginnlegg som omhandlet MOOC og nye undervisningsmodeller. Krokan viser til et blogginnlegg på Elearnspace hvor forfatteren, George Siemens siterer professor Thrun på følgende: «I can`t teach at Stanford again».

Hvilke motiver Thrun har for slike uttalelser er jeg usikker på, men jeg merker meg følgende fra innlegget til Siemens:

Perhaps Thrun’s move shouldn’t be surprising. I’ve interacted with many learners in the open courses we’ve done, and I frequently hear the experience described as “transformative” or “life changing”. When the education system is synchronized with the interests and passions of learners, the process is invigorating and tremendously motivating. However, when learners and educators have to fight the existing education system in order to learn and teach, it’s time for dramatic change. Thrun has recognized that tomorrow’s education system will be a function of large-scale teaching and personalized, social, participative learning.

Analysen til Siemens er tilsynelatende at dette handler om «kampen» mot det eksisterende utdanningssystemet, og at Thrun ikke kan undervise på en utdanningsinstitusjon hvor både lærere og elever må kjempe seg gjennom det eksisterende systemet for å undervise og lære. På en slik måte brukes han en anerkjent professor i en polarisert og lite nyansert fremstilling av utviklingen i undervisningssektoren. Nå er riktignok min kunnskap om professor Thrun relativt overfladisk, og det kan godt hende at Siemens` analyse stemmer godt med virkeligheten. Eller kan det kanskje også tenkes at en visjonær professor som har funnet sin nisje i MOOC og har startet sitt eget online universitet, har økonomiske interesser i å snakke ned en av sine konkurrenter? Stanford tilbyr jo flere gratis online- kurs gjennom plattformen Coursera. Vel, jeg ønsker ikke å dvele noe særlig mer over det. La oss heller gå tilbake til argumentasjonen til Siemens, for jeg kjenner med ikke helt igjen i beskrivelsen av det tradisjonelle utdanningssystemet.

Jeg har gått til sammen ca. 18 år på skole, med vekslende motivasjon, interesse og egeninnsats. Min erfaring gjennom disse årene er at det eksisterer noen «universelle lover» som jeg tror de fleste kjenner seg igjen i. En av disse lovene er at jo mer du interesser deg for et fag, jo mer motivert og dedikert blir du i undervisningen. En annen er at læreren (foreleser, foredragsholder, undervisningsleder etc.) er en viktig motivator og premissleverandør for den enkeltes læring. Det samme er elevene eller medstudentene du lærer av, og sammen med. Dialog er også bedre enn monolog, og en kombinasjon av å se, lytte, lese, skrive og gjøre er bedre enn hvis du bare praktiserer én av delene. Dette er noen eksempler på slike universelle lover som gjelder uavhengig av om undervisningen pågår i det fysiske eller virtuelle klasserommet. Et forsøk på å sementere én eller flere av disse lovene til ett av disse klasserommene blir en polemisk øvelse som i hvert fall ikke klinger spesielt godt i mine ører.

Verden er ikke svart-hvit, heller ikke her. Hvilke undervisningsmetoder eller -modeller som passer best avhenger av hva man ønsker å oppnå. Ønsker man å undervise i dataprogrammering og i tillegg ønsker at dette studiet skal være tilgjengelig for alle som ønsker det, vil nok MOOC være å foretrekke. Hvis man derimot ønsker å undervise i kirurgi er kanskje ikke MOOC veien å gå. Innenfor mange fagområder vil nok fortsatt den sosiale kontakten og – læringen du får i et fysisk klasserom være et sentralt element i undervisningen.

MOOC som undervisningsmodell er vanskelig å ikke applaudere. Ved å gjøre utdanning gratis og tilgjengelig for alle med en nettleser, vil dette kunne bidra til å løfte ut både folk og nasjoner ut av fattigdom. Udacity mener høyere utdanning er en grunnleggende menneskerett og gjennom sin virksomhet legger de til rette for at alle kan kreve denne retten. Å fremstille online kurs som den eneste saliggjørende undervisningsmetoden innen høyere utdanning, slik George Siemens gjør, er derimot å strekke den litt langt.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s